Sunday, March 6, 2011

Book review: Yrsa Stenius - Makten och kvinnligheten

(Sorry English-speakers, this review is in Swedish, since the book is in Swedish and not translated into English.  Here is the short review: great self-biographical novel from famed leftist journalist, author, and ex-chief editor of Aftonbladet Yrsa Stenius about power, gender, and how we deal with it all, or not deal with it...  insightful, brutally honest, and well worth the read, that is, if you can read Swedish.)

Jag har alltid beundrat Yrsa Stenius.  Jag har inte alltid hållit med henne, men jag har beundrat hennes styrka, och hennes Finlandssvenska dialekt har på något sätt fått hennes ord och kommentarer att kännas mer viktiga än andras.  Jag vet, det är nog inte så, men finskans allvar och samtidiga humor i livets svarta ögonblick färgar nog av sig i finlandssvenskan, iallafall inbillar vi det oss.  I somras hörde jag Yrsa Stenius i en podcast från ett svenskt radioprogram och hon var fantastisk - hon fick mig att tänka, och sånt gillar jag.

I boken Makten och kvinnligheten, som är självbiografisk och väldigt självutlämnande utan att vara överdrivet personlig, så skriver hon om sin livskris efter att hon avgått som chefredaktör för Aftonbladet.  Boken handlar om hur vi vill ha makt och blir beroende av den, hur vi ofta tror att vi är inget utan makt, och behöver iallafall lite makt över någon eller vår situation, och hur makten utnyttjas och påverkar.  Och kvinnor reagerar annorlunda än män generellt när de ställs inför någon med makt, får makt, eller förlorar den.  Makt låter som något mest politiker har, men Yrsa skriver om den i vardagslivet, och makten vi har (eller inte har) över våra livsval, våra kärlekar, karriärer, och hur makten eller bara aningen av lite makt kan påverka oss i livet.  Hon beskriver hur hon klappade ihop och hamnade på psyket efter att ha förlorat sin makt, och till slut vågade vara maktlös, och hur hon hittade tillbaks till sig själv och sin självkänsla.  Jag tror Yrsa Stenius är en av de modigaste människor jag känner till i Skandinavien, för iallafall i Sverige undviker man att sticka ut från mängden, undviker att prata om obehagliga ämnen (och där ingår makt), och den intressehämmande men alltför vanliga ytligheten flyter ofta över alltihop, speciellt i medie- och politikervärlden. I den här boken rannsakar hon sig själv och sina val, och bygger styrka ur sina svagheter. Många kvinnor (och män) borde läsa den och tänka efter ett tag.  Underbart och tack, Yrsa! 

Här är ett kort utdrag:

"Simone de Beauvoir uppmuntrade inte mitt kvinnliga självförtroende, så som jag alltid har påstått. Nej hon stimulerade mitt personliga självförtroende trots att jag var kvinna.  {...} Jag brukade henne till att fördriva mina kvinnodrömmar, plåna ut dem ofullgångna ur mitt medvetande. Jag ersatte dem med något dubbeltydigt som handlade om framgång i männens värld, om att förtjäna deras uppmärksamhet, uppskattning och uppvaktning genom att vara en av dem, lika duktig, om inte duktigare "

No comments: